Nasza szkoła przystąpiła do programu „Rummikub w Szkole 2.0”, który łączy naukę z zabawą, pomaga rozwijać umiejętności matematyczne, logiczne oraz społeczne uczniów. Pozytywnie wpływa na poprawę koncentracji uwagi, spostrzegawczość, kreatywność i analityczność w dokonywaniu wyboru podejmowanych działań . Uczy zdrowej rywalizacji, umiejętność radzenia sobie ze stresem (gra na czas), stosując zasadę fair play.
Program realizowany jest poprzez innowację pedagogiczną dla uczniów II etapu edukacyjnego poprzez integrację gry Rummikub w procesie edukacyjnym.
Cytując założenia realizowanego programu
„Celem innowacji jest wszechstronny rozwój kompetencji uczniów, a w szczególności:
1. Zwiększenie zaangażowania uczniów w naukę matematyki poprzez wprowadzenie elementów gry, które sprzyjają lepszemu zrozumieniu i utrwaleniu pojęć matematycznych w sposób zabawny i angażujący.
2. Rozwijanie umiejętności logicznych i strategicznych, co pozwala uczniom na ćwiczenie planowania, analizy oraz podejmowania przemyślanych decyzji, które są niezbędne zarówno w grze, jak i w codziennych sytuacjach.
3. Wspieranie rozwoju umiejętności społecznych takich jak współpraca, komunikacja, i umiejętność pracy w grupie, poprzez wspólne rozgrywki i wyzwania wymagające kooperacji oraz zdolności do negocjacji i kompromisów.
4. Dostosowanie metod nauczania do potrzeb uczniów w II etapie edukacyjnym (klasy 4-8), zapewniając, że program jest odpowiednio dostosowany do wieku, poziomu zaawansowania i indywidualnych potrzeb uczniów, co umożliwia skuteczniejsze nauczanie w przyjaznym i motywującym środowisku.
5. Promowanie integracji uczniów poprzez wspólną grę, która nie tylko uczy matematyki, ale także sprzyja budowaniu pozytywnych relacji między rówieśnikami, tworząc atmosferę współpracy i wzajemnego wsparcia.
6. Wzbogacenie procesu dydaktycznego o elementy rywalizacji i motywacji poprzez organizację turniejów, lig i innych form aktywności, które zwiększają zainteresowanie uczniów i motywują ich do rozwijania umiejętności w zabawny sposób.
7. Wykorzystanie gry Rummikub jako narzędzia do rozwijania umiejętności krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów, co przygotowuje uczniów do bardziej złożonych wyzwań, z jakimi mogą się spotkać zarówno w szkole, jak i poza nią.
8. Przygotowanie uczniów do efektywnego zarządzania czasem i podejmowania decyzji pod presją poprzez wprowadzenie ćwiczeń z ograniczeniami czasowymi, które uczą szybkiego i przemyślanego działania.
Te cele tworzą kompleksowy program, który nie tylko rozwija kluczowe umiejętności matematyczne i społeczne, ale także przygotowuje uczniów do wyzwań przyszłości, czyniąc proces nauki bardziej angażującym i skutecznym.”
Koordynatorka programu: Anna Kondrat