„Przybądź po przygodę w lesie” to innowacja organizacyjna, która przeniosła edukację przyrodniczą ze szkoły do środowiska leśnego i dotyczyła uczniów klasy integracyjnej II B. Projekt realizowany był w ramach zajęć rozwijających kreatywność i miał na celu przede wszystkim naukę przyrody poprzez doświadczanie.
Uczniowie poznali rośliny oraz zwierzęta zamieszkujące łąki oraz lasy, zdobyli wiedzę z zakresu zielarstwa, dowiedzieli się jak rozpalić ognisko i zbudować szałas, a także doświadczyli parkuru leśnego. Innym ważnym aspektem innowacji była integracja uczniów, przełamywanie własnych barier, a także integracja sensoryczna poprzez bezpośredni kontakt z otaczającą przyrodą.
Zajęcia odbyły sie w cyklu trzech spotkań, po trzy godziny (5.09.; 12.09. oraz 26.09. 2020 r.)
I spotkanie:
Uczniowie poznali osoby prowadzące, nauczyli się starej indiańskiej pieśni, poznali najciekawsze zioła naszych polskich łąk, stworzyli zielniki i przeprowadzili własne obserwacje i przygotowali sałatkę ze znalezionych ziół.
II spotkanie:
Dzieci zagrały w grę leśną, dzięki której nauczyły się, czego potrzebują do życia wybrane gatunki zwierząt leśnych. Pomogły przygotować się zwierzakom do snu leśnego. Zbudowali także szałas i wykonali grzechotkę z dostępnych w lesie materiałów i pokonają tor przeszkód (ścieżkę sensoryczną) z użyciem fox walling.
III spotkanie:
Tematem tego spotkania był ogień – uczniowie poszukiwali naturalnych rozpałek, wykonali łuk ogniowy i wspólnie ugotowali zupę w kociołku. Na koniec nastąpiło podsumowanie przygody i rozdanie dzieciom dyplomów.
Tekst: J. Słuszewska-Grychta
Zdjęcia: E.Zielińska