07 czerwca 2019 roku uczniowie uczący się w naszej szkole języka regionalnego – kaszubskiego, wybrali się wraz z opiekunami do Kluk – Skansenu i Muzeum Wsi Słowińskiej. Miejsce to zdaje się być zaklęte w czasie. Pozwala przenieść się tam, gdzie czas płynie zgodnie z ludzką naturą, z dala od zgiełku miasta. Uczniowie mogli poczuć tę atmosferę na własnej skórze przygotowując dla całej grupy posiłek wg oryginalnych receptur uzyskanych od byłych mieszkańców wsi słowińskiej czy poznając ich życie codzienne.

Nasza wycieczka rozpoczęła się około godziny 8:00 pod budynkiem SP2. Wyspani, po śniadaniu wsiedliśmy do autokaru na blisko dwugodzinną podróż do miejscowości Kluki. Na miejscu podzieliliśmy się na dwie grupy i ruszyliśmy na zwiedzanie. Jedną z lekcji muzealnych, które odbyliśmy były elementy jadła na wsi słowińskiej i pomorskiej na przełomie XIX i XX wieku. Dzieci formowały bochny chlebowe, które potem były wkładane do rozgrzanego pieca, poznały przy tym sposoby przyrządzania chleba, dzięki Paniom gospodyniom. Kolejnym etapem było wspólne przygotowywanie kartoflanki, masła i maślanki. Rodzice! Musicie wiedzieć, że macie w domu zdolnych pomocników! Dzieci wspaniale radziły sobie z obieraniem i krojeniem warzyw do zupy! Przy wspólnej pracy słuchali o kuchni regionalnej, tej codziennej i świątecznej.

W tym samym czasie druga grupa poznawała życie codzienne Słowińców. Dzieci podczas warsztatów opisywały wygląd zagród i nazywały narzędzia. W kolejnym etapie uczniowie posługując się kopiami tradycyjnych narzędzi i sprzętów wykonywali prace, którymi kiedyś trudnili się mieszkańcy wsi słowińskiej: kopanie torfu, dłubanie butów dla konia, piłowanie drewna czy pranie tarą i dzwonem.

Najprzyjemniejszym etapem wycieczki jest zwykle posiłek. Tutaj dodatkowo przygotowany przez uczniów był podwójnie smaczny. Zjedliśmy ze smakiem zupę, zagryźliśmy chlebem z masłem, popiliśmy maślanką i jeszcze dostaliśmy deser – niespodziankę, wafle zrobione na starej wafelnicy na kamiennym piecyku.

To była ostatnia wycieczka w tym roku szkolnym, czekamy na następne wyjazdy od września. Wszystkim już teraz życzymy bezpiecznych wakacji na kaszubskiej ziemi 🙂